Silesia Design School

WITAJ W SILESIA DESIGN SCHOOL!

Uniwersytet Śląski w Katowicach, oferując nowoczesną przestrzeń kreatywną na wzór światowych trendów, chce zaktywizować i zaangażować społeczność akademicką oraz lokalny przemysł do budowania zespołów wdrożeniowych składających się z naukowców UŚ
oraz personelu firm. Wiodącym narzędziem, które wykorzystujemy, jest Design Thinking,
czyli metoda skupiająca się na potrzebach przyszłych odbiorców (klientów, użytkowników). Realizacja procesu projektowania produktów z wykorzystaniem Design Thinking zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu przygotowania praktycznego rozwiązania, które jest atrakcyjne dla użytkownika końcowego, bo odpowiadające na realnie występujący problem. Wyzwania do rozwiązania mogą być natury technicznej bądź społecznej. Dzięki zastosowaniu sposobów myślenia i narzędzi właściwych Design Thinking możliwe jest wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które są jednocześnie pożądane przez ludzi, wykonalne technologicznie i opłacalne ekonomicznie. Takie podejście do planowania projektu B+R umożliwia sprzężenie zwrotne na każdym etapie jego przygotowania oraz późniejszej realizacji. UŚ zakłada, iż wykorzystanie ww. podejścia umożliwi neutralizację występujących barier we współpracy pomiędzy pracownikami naukowymi a personelem przedsiębiorstw, co przełoży się na sukcesy rynkowe współpracujących z naszą uczelnią firm oraz zwiększy wpływ społeczny prowadzonych przez UŚ badań.

Oferta Szkoleniowa dla pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z zakresu wykorzystania Design Thinking w projektowaniu produktów i usług opartych na wiedzy, odpowiadających na realne wyzwania społeczne.

Moduł 1 – Empatyzacja

Liczba godzin lekcyjnych: 4 (4 x 45 minut)

PROGRAM

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia z zakresu procesu projektowego

  1. możliwości odkrywania i poznawania oczekiwań odbiorców
  2. prowadzenie badań i obserwacji
    1. rozmowy z potencjalnymi użytkownikami
      • ćwiczenie typu upominek
    2. badania jakościowe oraz badania ilościowe
    3. listy intencyjne
    4. wydarzenia branżowe
      • ćwiczenie typu agenda spotkania
    5. prowadzenie analizy danych zastanych:
      1. wykorzystanie raportów rynkowych
      2. wykorzystanie portali branżowych
      3. wykorzystanie korporacyjnych agend badawczych
      4. wykorzystanie dokumentów strategicznych (KE, ONZ)
    6. identyfikacja potrzeb rynkowych:
      1. omówienie modelu podażowego
      2. omówienie modelu popytowego
    7. definicja technologii/towaru podwójnego zastosowania

Grupa docelowa: społeczność akademicka UŚ – pracownicy NA (Nauczyciele Akademiccy)

Moduł 2 – Definiowanie problemu

Liczba godzin lekcyjnych: 4 (4 x 45 minut)

PROGRAM:

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia z zakresu procesu projektowego

  1. zbieranie spostrzeżeń
  2. tworzenie Persony
    1. charakterystyka rynku docelowego
      • ćwiczenie typu określanie wielkości/liczebności rynku
    2. charakterystyka konkurencji
    3. nowość rezultatów projektu
      1. innowacja produktowa
      2. innowacja procesowa

Grupa docelowa: społeczność akademicka UŚ – pracownicy NA (Nauczyciele Akademiccy)

Moduł 3 – Generowanie pomysłów

Liczba godzin lekcyjnych: 4 (4 x 45 minut)

PROGRAM:

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia z zakresu procesu projektowego

  1. burza mózgów
  2. odwrócona burza mózgów
  3. metoda 6-3-5
  4. analizowanie pomysłów:
    1. głosowanie
    2. kryteria wyboru pomysłów
    3. karta rozwoju pomysłu
  5. interdyscyplinarność w projekcie
  6. wstępne badanie stanu techniki
  7. weryfikacja barier we wdrożeniu rezultatów prac B+R

Grupa docelowa: społeczność akademicka UŚ – pracownicy NA (Nauczyciele Akademiccy)

Moduł 4 – Budowanie prototypów

Liczba godzin lekcyjnych: 4 (4 x 45 minut)

PROGRAM:

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia z zakresu procesu projektowego

  1. szkic produktu/usługi
  2. makieta/model
  3. budowa modeli biznesowych
    1. ćwiczenie wykorzystujące kanwę modelu biznesowego (BMC)
  4. przygotowanie do wdrożenia
    1. elementy strategii marketingowej
    2. certyfikacja oraz ochrona prawna
    3. plan rozwoju
  5. zasoby
    1. techniczne
    2. organizacyjne
    3. finansowe
  6. czynniki ryzyka
    1. ćwiczenie typu dwuwymiarowa macierz ryzyka

Grupa docelowa: społeczność akademicka UŚ – pracownicy NA (Nauczyciele Akademiccy)

Moduł 5 – Testowanie

Liczba godzin lekcyjnych: 4 (4 x 45 minut)

PROGRAM:

Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia z zakresu procesu projektowego

  1. rozmowy moderowane z potencjalnymi odbiorcami
  2. minipilotaż
  3. matryca wad i zalet
  4. sprzężenie zwrotne:
    1. oczekiwania przedsiębiorcy
    2. możliwości organizacyjne Uczelni
  5. źródła finansowania dalszego rozwoju produktu/usługi
    1. ćwiczenie typu kwerenda źródeł finansowania

Grupa docelowa: społeczność akademicka UŚ – pracownicy NA (Nauczyciele Akademiccy)

Powyższe szkolenia są realizowane jako jeden cykl obejmujący pięć tematów.

Wszystkie spotkania odbywają się z wykorzystaniem narzędzi do pracy zdalnej (m.in. MS Teams).

Nabór na szkolenia jest ciągły.

W razie zainteresowania udziałem prosimy o wysłanie zgłoszenia na adres e-mail: spinplace@us.edu.pl.

W przypadku zebrania się wymaganej dla cyklu szkoleniowego liczby uczestników osoby chętne zostaną poinformowane o planowanych terminach szkoleń.

Osoby zainteresowane współpracą w zakresie tematycznym działalności Silesia Design School zapraszamy do kontaktu z mgr. inż. Michałem Fafińskim – specjalistą w Biurze Współpracy z Gospodarką Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, e-mail: michal.fafinski@us.edu.pl.